Dersin Adı | İktisat Sosyolojisi |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOC 417 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | İktisat ve iktisat ilişkilerinin sosyolojik açıdan incelenmesine dair giriş niteliğinde bir derstir. İktisadi faaliyetin sosyal, politik ve kültürel olarak gömülü bir eylem olduğuna dair bir bakış açısı sunmayı amaçlamaktadır |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders klasik ve güncel iktisat sosyolojisi kuramlarına dair genel bir bakış sunmaktadır. Muhtelif yapı, kurum, örgütlenme, ilişkiler ve süreçlerin iktisat ve iktisadi ilişkilerini şekillendirme biçimlerine dair bir anlayış kazandırmaktadır. Gömülmüş olma konusu kurumlar, kültür ve ahlaki değerlere odaklanarak ele alınacaktır. Daha sonra ekonomik determinizme alternatif geliştiren çeşitli yaklaşımlar incelenecektir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş | |
2 | Smith: İşbölümü, Piyasalar, Sınıflar ve Denge Tuzakları | The Cambridge Companion to Adam Smith. (2006). Cambridge University Press. Chapter 12 |
3 | Marx: Sermayenin Bitimsiz Birikimi | Fine, B., & Saad-Filho, A. (2016). Marx’s ’Capital’ (6th ed.). Pluto Books. Chapter 2-4, 6,7 |
4 | Weber: Protestan Ahlakı ve Şehir | Allen, K. (2004). Max Weber: A Critical Introduction. Pluto Press. Chapters 3, 4, 8 |
5 | Schumpeter: Yaratıcı Yıkım | Schumpeter, & Joseph. (1994). Capitalism, Socialism and Democracy. Routledge. Chapters 7, 10-12 |
6 | Veblen: Aylak Sınıf ve İşletmelerin Yozlaştırıcı Etkisi | Edgell, S., & Veblen, T. (2015). Veblen in perspective: His life and thought. Routledge. Chapters 5,6 |
7 | Polanyi: Serbest Piyasanın Yükselişi ve Düşüşü | Polanyi, K. (2001). The Great Transformation—The Political and Economic Origins of Our Time. Chapters 5,6,7 |
8 | Hirschman: Terk, Ses ve Sadakat | Hirschman, A. O. (1972). Exit, voice, and loyalty: Responses to decline in firms, organizations, and states. Harvard university press. chapter 2,3,7 |
9 | Ara sınav | |
10 | Pomeranz: Büyük Ayrışma | Roy, T., & Riello, G. (2018). Global economic history. Bloomsbury Academic. chapter 1 |
11 | Piketty: Sermayenin Dinamikleri | Piketty, T. (2014). Capital in the twenty-first century. Harvard University Press. chapter 3 |
12 | Krippner: Finansal Coşku | Krippner, G. R. (2005). The financialization of the American economy. Socio-Economic Review, 3(2), 173–208. |
13 | Milanovic: Küresel Eşitsizlik | Milanovic, B. (2016). Global inequality: A new approach for the age of globalization. Harvard University Press. chapter 1 |
14 | Arrighi: Uzun Yirminci Yüzyıl | Arrighi, G. (1994). The long twentieth century: Money, power, and the origins of our times. Postscript. |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | Final |
Ders Kitabı | |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 40 |
Final Sınavı | 1 | 60 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 60 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 3 | 45 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 33 | |
Final Sınavı | 1 | 50 | |
Toplam | 176 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Klasik ve çağdaş sosyolojik kuramların bilgisine ve bu kuramları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisine sahip olur. | X | ||||
2 | Sosyoloji alanındaki temel yöntembilimsel yaklaşımlar, toplumsal araştırma ve veri analiz yöntemlerinin bilgisine sahip olur. | X | ||||
3 | Sosyolojinin temel alanları olan genel sosyoloji, kurumlar sosyolojisi, toplumsal yapı ve değişme ve uygulamalı sosyoloji alanlarında bilgiye sahip olur. | X | ||||
4 | Sosyolojik bir projeyi araştırma sorusuna en uygun yöntemlerle bireysel ya da grup üyesi olarak başlangıcından sonuna kadar tasarlayarak uygulama becerisine sahip olur. | |||||
5 | Sosyolojik tahayyülü kullanarak bireysel sorunların arkasındaki toplumsal dinamikleri ortaya koyma becerisine sahip olur. | |||||
6 | Yerel, ulusal ve küresel düzlemdeki toplumsal sorunları tanımlayıp, bu sorunların çözümü için yeni politika önerileri sunma yeteneğine sahip olur. | X | ||||
7 | Sosyolojik bir araştırmanın veri toplama ve veri analizi süreçlerinde bilişim teknolojilerini kullanma bilgi ve becerisine sahip olur. | |||||
8 | Sosyolojik verilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket etme ve bilimsel ve etik değerleri dikkate alma becerisine sahip olur. | |||||
9 | Toplumsal yaşamın çeşitli yönlerini analiz ederken sosyal bilimlerin farklı alanlarından faydalanma bilgi ve becerisine sahip olur. | X | ||||
10 | Sosyoloji ve sosyal araştırma alanlarındaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek kendini mesleki açıdan sürekli yenileme becerisine sahip olur. | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak sosyolojik bilgi toplar ve sosyologlar ve diğer sosyal bilimciler ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1). | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirme becerisine sahip olur. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest